Webstránka je výkladná skrina toho, čo ponúkate. Je to zvonček na dverách, na ktorý môže zazvoniť zvedavý zákazník. Je to online vizitka, ktorú spokojný zákazník pošle aj svojim priateľom. V tomto článku sa dozviete:
- prečo a ako webstránku získať
- na čo si dať pozor pri jej tvorbe
- či si ju dokážete vytvoriť sami
- výhody a nevýhody vlastnej tvorby
- na čo myslieť z pohľadu bezpečnosti
Rozdiel medzi e-shopom a webstránkou
Webstránka slúži na prezentáciu výrobkov a služieb, nájdete na nej kontaktné údaje a referencie, prípadne aj aktuálne ponuky a články. Služby a produkty sa dajú objednať, ale spravidla e-mailom a platba prebieha na základe vystavenej faktúry. Tento spôsob je vhodnejší pre služby, ako pre systematický predaj výrobkov.
E-shop umožňuje si tieto produkty a služby nakúpiť cez funkciu pridávania tovaru do košíka, umožňuje zaplatiť za ne kartou alebo na dobierku, vyberáte si spôsob dopravy a adresu doručenia bez toho, aby ste konaktovali predajcu. E-shop je vhodnejší pre predaj výrobkov, pretože vám umožňuje jednoducho predávať a prehľadne sledovať stav objednávok, platieb a tak podobne bez toho, aby ste si ich prácne zapisovali kade tade. Všetko prebieha v rámci jedného jednoduchého systému.
Rozdiel je aj v legislatíve. Pri predaji služieb cez webstránku na základe písomnej či telefonickej objednávky a pri predaji služieb cez e—shop platia iné pravidlá.
- Väčšiny podnikateľských subjektov sa týka povinnosť zverjeniť všeobecné obchodné podmienky
- E-shop má povinnosť zverejniť aj reklamačný poriadok, prepravné podmienky a podmienky pre odstúpenie od zmluvy.
- Všetci prevádzkovatelia sú povinní splniť informačnú povinnosť podľa GDPR voči dotknutým osobám
Vypracovanie týchto dokumentov dôrazne neodporúčam kopírovať tieto dokumenty z iných webov. Pri prípadnej kontrole by ste mohli byť riadne prekvapení, pretože za prvé, môžu byť vypracované nesprávne a za druhé, aj keby ste kopírovali od firmy podobnej vašej, nikdy neviete, čo je špecifické v ich obsahu a vás sa netýka alebo naopak týka a chýba to tam.
Webstránku nestačí len mať
Webstránku treba udržiavať a aktualizovať, aby prinášala výsledky. Aktualizovať treba obsah, ale aj linky v textoch a funkcionality, teda doplnky (pluginy). Nie je to škoda, pripraviť sa o budúce príjmy len kvôli neexistujúcemu, zlému alebo nefunkčnému webu?
Problémy s webstránkami nemajú len malé firmy, týka sa aj miest a obcí, či väčších výrobných podnikov, ktoré majú častokrát neskutočne zastaralé webové stránky, a to ako z pohľadu dizajnu, tak aj funkcionalít a bezpečnostných prvkov. Častokrát chýbajú kvalitné fotografie produktov, texty sú plné nič nehovoriacich fráz a žargónu bez optimalizácie pre vyhľadávače. Webová stránka možno plnila svoju funkciu pre rokmi, ale dnešným kritériám a potrebám podniku vôbec nezodpovedá.
Web “zadarmo”
Vlastná tvorba a správa webu vyzerá na prvý pohľad ako výhodné. Náhľady obrazoviek prezentované poskytovateľmi šablón sľubujú rýchle a jednoduché riešenie. Krásny web bez potreby programovania, flexibilita a nezávislosť od programátorov, hotové dizajny. Jednoducho skvelé riešenie, naviac lacné. Svojpomocná tvorba vás stojí do 50 eur plus hodiny vášho času, a svoju hodinovku poznáte najlepšie vy.
Nie je to úplne zlé a zavrhnutiahodné riešenie pre malých začínajúcich podnikateľov, hlavne ak majú dostatok času a trpezlivosti, a ak potrebujú len naozaj jednoduchú reprezentačnú stránku. Je tu však jedno podstatné riziko. Šablóny a nástroje zadarmo skrývajú často bezpečnostné riziká, o ktorých ako laik nemáte ako vedieť.
Čo s tým?
Stiahnite zadarmo praktickú príručku “Webstránky z pohľadu bezpečnosti a GDPR” a prečítajte si, aké náležitosti by mal váš web alebo e-shop spĺňať. Niečo sa vám na vašom webe nezdá? Stačí mi napísať. Pozrieme sa na to spolu.