Dobrá webstránka z pohľadu bezpečnosti a GDPR

computer desk hand laptop

Webstránka je výkladná skrina toho, čo ponúkate. Je to zvonček na dverách, na ktorý môže zazvoniť zvedavý zákazník. Je to online vizitka, ktorú spokojný zákazník pošle aj svojim priateľom. V tomto článku sa dozviete:

  • prečo a ako webstránku získať
  • na čo si dať pozor pri jej tvorbe
  • či si ju dokážete vytvoriť sami
  • výhody a nevýhody vlastnej tvorby
  • na čo myslieť z pohľadu bezpečnosti

Rozdiel medzi e-shopom a webstránkou

Webstránka slúži na prezentáciu výrobkov a služieb, nájdete na nej kontaktné údaje a referencie, prípadne aj aktuálne ponuky a články. Služby a produkty sa dajú objednať, ale spravidla e-mailom a platba prebieha na základe vystavenej faktúry. Tento spôsob je vhodnejší pre služby, ako pre systematický predaj výrobkov.

E-shop umožňuje si tieto produkty a služby nakúpiť cez funkciu pridávania tovaru do košíka, umožňuje zaplatiť za ne kartou alebo na dobierku, vyberáte si spôsob dopravy a adresu doručenia bez toho, aby ste konaktovali predajcu. E-shop je vhodnejší pre predaj výrobkov, pretože vám umožňuje jednoducho predávať a prehľadne sledovať stav objednávok, platieb a tak podobne bez toho, aby ste si ich prácne zapisovali kade tade. Všetko prebieha v rámci jedného jednoduchého systému.

Rozdiel je aj v legislatíve. Pri predaji služieb cez webstránku na základe písomnej či telefonickej objednávky a pri predaji služieb cez e—shop platia iné pravidlá.

  • Väčšiny podnikateľských subjektov sa týka povinnosť zverjeniť všeobecné obchodné podmienky
  • E-shop má povinnosť zverejniť aj reklamačný poriadok, prepravné podmienky a podmienky pre odstúpenie od zmluvy.
  • Všetci prevádzkovatelia sú povinní splniť informačnú povinnosť podľa GDPR voči dotknutým osobám 

Vypracovanie týchto dokumentov dôrazne neodporúčam kopírovať tieto dokumenty z iných webov. Pri prípadnej kontrole by ste mohli byť riadne prekvapení, pretože za prvé, môžu byť vypracované nesprávne a za druhé, aj keby ste kopírovali od firmy podobnej vašej, nikdy neviete, čo je špecifické v ich obsahu a vás sa netýka alebo naopak týka a chýba to tam. 

Webstránku nestačí len mať

Webstránku treba udržiavať a aktualizovať, aby prinášala výsledky. Aktualizovať treba obsah, ale aj linky v textoch a funkcionality, teda doplnky (pluginy). Nie je to škoda, pripraviť sa o budúce príjmy len kvôli neexistujúcemu, zlému alebo nefunkčnému webu? 

Problémy s webstránkami nemajú len malé firmy, týka sa aj miest a obcí, či väčších výrobných podnikov, ktoré majú častokrát neskutočne zastaralé webové stránky, a to ako z pohľadu dizajnu, tak aj funkcionalít a bezpečnostných prvkov. Častokrát chýbajú kvalitné fotografie produktov, texty sú plné nič nehovoriacich fráz a žargónu bez optimalizácie pre vyhľadávače. Webová stránka možno plnila svoju funkciu pre rokmi, ale dnešným kritériám a potrebám podniku vôbec nezodpovedá.

Web “zadarmo”

Vlastná tvorba a správa webu vyzerá na prvý pohľad ako výhodné. Náhľady obrazoviek prezentované poskytovateľmi šablón sľubujú rýchle a jednoduché riešenie. Krásny web bez potreby programovania, flexibilita a nezávislosť od programátorov, hotové dizajny. Jednoducho skvelé riešenie, naviac lacné. Svojpomocná tvorba vás stojí do 50 eur plus hodiny vášho času, a svoju hodinovku poznáte najlepšie vy.

Nie je to úplne zlé a zavrhnutiahodné riešenie pre malých začínajúcich podnikateľov, hlavne ak majú dostatok času a trpezlivosti, a ak potrebujú len naozaj jednoduchú reprezentačnú stránku. Je tu však jedno podstatné riziko. Šablóny a nástroje zadarmo skrývajú často bezpečnostné riziká, o ktorých ako laik nemáte ako vedieť. 

Čo s tým?

Stiahnite zadarmo praktickú príručku “Webstránky z pohľadu bezpečnosti a GDPR” a prečítajte si, aké náležitosti by mal váš web alebo e-shop spĺňať. Niečo sa vám na vašom webe nezdá? Stačí mi napísať. Pozrieme sa na to spolu.